Regulamin
rekrutacji i uczestnictwa w projektach
„POWER kariery 1” i „POWER kariery 2”
W ramach Osi Priorytetowej I Osoby Młode Na Rynku Pracy
Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020
Działanie 1.2 Wsparcie osób młodych pozostających bez pracy na regionalnym rynku pracy – Projekty konkursowe
Poddziałanie 1.2.1 Wsparcie udzielane z Europejskiego Funduszu Społecznego
§1 Postanowienia ogólne
- 1.1. Regulamin określa zasady rekrutacji i uczestnictwa w projektach „POWER kariery 1” i „POWER kariery 2” realizowanych przez Szkołę Górską - Niepubliczną Placówkę Kształcenia Ustawicznego.
- 1.2. Projekty realizowane są w ramach Osi Priorytetowej I Osoby Młode Na Rynku Pracy Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Działanie 1.2 Wsparcie osób młodych pozostających bez pracy na regionalnym rynku pracy – Projekty konkursowe, Poddziałanie 1.2.1 Wsparcie udzielane z Europejskiego Funduszu Społecznego.
- 1.3. Projekty są współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
- 1.4. Zasięg terytorialny
- 1.4.1. Projektu „POWER kariery 1” obejmuje teren powiatów województwa małopolskiego: tatrzański, nowotarski, suski, myślenicki, wadowicki, oświęcimski, chrzanowski, krakowski, Kraków, miechowski, proszowicki, olkuski.
- 1.4.2. Projekt „POWER kariery 2” obejmuje teren powiatów województwa małopolskiego: bocheński, brzeski, dąbrowski, gorlicki, limanowski, nowosądecki, Nowy Sącz, tarnowski, Tarnów, wielicki, proszowicki
- 1.5. Okres realizacji projektów
- 1.5.1. „POWER kariery 1”: od 17.06.2019 do 16.06.2021.
- 1.5.2. „POWER kariery 2”: od 17.06.2019 do 16.06.2021.
- 2.1. Projekty – projekt „POWER kariery 1” i „POWER kariery 2”, realizowane przez Szkołę Górską – Niepubliczną Placówkę Kształcenia Ustawicznego.
- 2.2. Beneficjent – Szkoła Górska – Niepubliczna Placówka Kształcenia Ustawicznego, Łętowe 227, 34-733 Mszana Górna, www.szkolagorska.edu.pl.
- 2.3. Osoba bierna zawodowo – osoba, która w danej chwili nie tworzy zasobów siły roboczej (tzn. nie pracuje i nie jest bezrobotna).
- 2.4. NEET wg definicji POWER –osoba młoda w wieku 15-29 lat, która spełnia łącznie trzy następujące warunki:
- 2.4.1. nie pracuje (tj. jest bezrobotna lub bierna zawodowo),
- 2.4.2. nie kształci się (tj. nie uczestniczy w kształceniu formalnym w trybie stacjonarnym),
- 2.4.3. nie szkoli się (tj. nie uczestniczy w pozaszkolnych zajęciach mających na celu uzyskanie, uzupełnienie lub doskonalenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub ogólnych, potrzebnych do wykonywania pracy.
- 2.5. Osoba z niepełnosprawnością – to osoba z niepełnosprawnościami w rozumieniu Wytycznych w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasady równości szans kobiet i mężczyzn w ramach funduszy unijnych na lata 2014-2020; tj. osoba z orzeczeniem o niepełnosprawności lub legitymująca się zaświadczeniem lekarskim o niepełnosprawności.
- 2.6. Osoby zamieszkujące obszary wiejskie położone poza ZIT – osoby przebywające na obszarach słabo zaludnionych zgodnie za stopniem urbanizacji (DEGURBA kategoria 3). Obszary słabo zaludnione to obszary, na których więcej niż 50% populacji zamieszkuje tereny wiejskie.
- 2.7. Imigranci/imigrantki - osoby nieposiadające polskiego obywatelstwa, przybyłe lub zamierzające przybyć do Polski w celu osiedlenia się (zamieszkania na stałe) lub na pobyt czasowy i zamierzający wykonywać lub wykonujący pracę na terytorium Polski.
- 2.8. Reemigranci/reemigrantki - polscy obywatele/polskie obywatelki, którzy przebywali/które przebywały za granicą Polski przez nieprzerwany okres co najmniej 6 miesięcy, którzy/które zamierzają powrócić do Polski lub którzy/które przebywają na terenie Polski nie dłużej niż 6 miesięcy przed przystąpieniem do projektu i deklarują chęć podjęcia zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej na terytorium Polski. Do tej grupy zaliczani są również repatrianci/ repatriantki.
- 2.9. Osoby o niskich kwalifikacjach – osoby posiadające wykształcenie na poziomie do ISCED 3 (włącznie); poziomy przedstawiają się następująco: poziom 1: szkoła podstawowa, poziom 2A: gimnazjum, poziom 3A: liceum ogólnokształcące, liceum profilowane; technikum, 3B: uzupełniające liceum ogólnokształcące, technikum uzupełniające, poziom 3C: zasadnicza szkoła zawodowa.
- 2.10. Kandydat – osoba bierna zawodowo spełniająca kryteria uczestnictwa w Projekcie, która jest zainteresowana uczestnictwem w Projekcie, imigrant/imigrantka, reemigrant/reemigrantka.
- 2.11. Uczestnik projektu – Kandydat, który zostanie zakwalifikowany do Projektu, zgodnie z zasadami określonymi w niniejszym Regulaminie.
- 3.1. Uczestnikami projektu mogą być wyłącznie osoby młode, w wieku 15-29 lat zamieszkujące teren powiatów: tatrzańskiego, nowotarskiego, suskiego, myślenickiego, wadowickiego, oświęcimskiego, chrzanowskiego, krakowskiego, Kraków, miechowskiego, proszowickiego, olkuskiego (POWER kariery 1) oraz bocheńskiego, brzeskiego, dąbrowskiego, gorlickiego, limanowskiego, nowosądeckiego, Nowy Sącz, tarnowskiego, Tarnów, wielickiego, proszowickiego (POWER kariery 2):
- 3.1.1. bierne zawodowo, które nie uczestniczą w kształceniu i szkoleniu (tzw. młodzież NEET), w tym: osoby z niepełnosprawnością, rodzice powracający na rynek pracy po przerwie związanej z opieką nad dzieckiem lub osoby pochodzące z obszarów wiejskich
- 3.1.2. imigranci/imigrantki, reemigranci/reemigrantki
- 3.2. Przewidywana liczba uczestników Projektu wynosi 53 osoby, w tym 18 kobiet i 35 mężczyzn.
- 3.3. Szczegółowa planowana struktura grupy docelowej, wskazanej w ust. 1:
- 3.3.1. 50 osób biernych zawodowo, w tym 17 kobiet, 33 mężczyzn, a w tym:
- 3.3.1.1. 3 osoby z niepełnosprawnościami, w tym 1 kobieta, 2 mężczyzn,
- 3.3.1.2. 35 osób biernych zawodowo, nieuczestniczących w kształceniu lub szkoleniu, w tym 12 kobiet, 23 mężczyzn.
- 3.3.2. 3 imigrantów/imigrantek, reemigranci/reemigrantki, w 1 kobieta, 2 mężczyzn, bezrobotnych lub pracujących.
- 3.3.1. 50 osób biernych zawodowo, w tym 17 kobiet, 33 mężczyzn, a w tym:
- 3.4. Wsparcie dla uczestników projektu będzie udzielane w ciągu czterech miesięcy od dnia przystąpienia do projektu, tj. w ciągu czterech miesięcy od przystąpienia danej osoby do projektu uczestnikowi zostanie przedstawiona wysokiej jakości oferta zatrudnienia, dalszego kształcenia, przyuczenia do zawodu lub stażu.
- 3.5. Liczba uczestników Projektu oraz minimalne poziomy uczestnictwa w Projekcie osób z poszczególnych grup docelowych może ulec modyfikacji w zależności od zainteresowania oraz zaangażowania środków finansowych.
- 4.1. Proces rekrutacji rozpocznie się od 17.06.2019 r., a jego zakończenie planowane jest na 30.12.2020 r. Beneficjent zastrzega sobie prawo do skrócenia lub przedłużenia procesu rekrutacji.
- 4.2. Regulamin rekrutacji i uczestnictwa w projekcie został udostępniony dnia 17.06.2019 r. na stronie szkolagorska.edu.pl/regulamin/ oraz w siedzibie Beneficjenta (wersja papierowa).
- 4.3. Postępowanie rekrutacyjne jest obligatoryjne dla osób deklarujących udział w projekcie.
- 4.4. Rekrutacja zostanie przeprowadzona zgodnie z polityką równych szans.
- 4.5. Rekrutację prowadzić będzie Komisja Rekrutacyjna, w składzie: koordynator projektu, doradca zawodowy, pośrednik pracy.
- 4.6. Prace Komisji Rekrutacyjnej będą odbywały się nie rzadziej niż raz w miesiącu począwszy od daty przyjęcia pierwszego zgłoszenia.
- 4.7. Wykaz dokumentów niezbędnych do zgłoszenia chęci uczestnictwa w projekcie:
- 4.7.1. Formularz zgłoszeniowy (poprawnie wypełniony i podpisany),
- 4.7.2. Oświadczenie zawierające dane osobowe oraz status na rynku pracy w momencie przystąpienia do projektu,
- 4.7.3. W przypadku osób niepełnosprawnych urzędowe zaświadczenie (orzeczenie o stopniu niepełnosprawności) lub zaświadczenie lekarskie,
- 4.7.4. W przypadku imigrantów/imigrantek dokumenty potwierdzające legalność pobytu UP na terytorium RP.
- 4.7.5. W przypadku reemigrantów/reemigrantek dokumenty potwierdzające fakt i okres przebywania za granicą min. 6 miesięcy oraz okres przebywania na terenie Polski max 6 miesięcy.
- 4.7.6. Własnoręcznie podpisane oświadczenie dotyczące wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych.
- 4.7.7. Deklaracja uczestnictwa w projekcie (podpisywana w momencie rozpoczęcia pierwszej formy wsparcia).
- 4.7.8. Własnoręcznie podpisane oświadczenie dot. zgody na wykorzystanie wizerunku.
- 4.8. Dokumenty rekrutacyjne mogą być składane elektronicznie przez stronę projektu, pod adresem szkolagorska.edu.pl, osobiście, wysyłane pocztą tradycyjną (na adres: Szkoła Górska, Łętowe 277, 34-733 Mszana Dolna) lub elektroniczną: szkola@szkolagorska.eu (skany), a wersja papierowa dostarczana podczas pierwszej formy wsparcia. Warunkiem udziału w procesie rekrutacji jest złożenie w jednej z ww. form na adres biura projektu kompletu poprawnie wypełnionych dokumentów rekrutacyjnych wymienionych w pkt. 7 niniejszego paragrafu.
- 4.9. Działania rekrutacyjne obejmują następujące etapy:
- 4.9.1. zapoznanie się ze szczegółową ofertą projektu,
- 4.9.2. wypełnienie formularza zgłoszeniowego i złożenie wymaganych oświadczeń,
- 4.9.3. spotkanie z przedstawicielem biura projektu (lub rozmowa telefoniczna) – weryfikacja poziomu motywacji do udziału w projekcie, szczegółowe omówienie oferty,
- 4.9.4. posiedzenie komisji rekrutacyjnej (skład: koordynator projektu, doradca zawodowy, pośrednik pracy) - weryfikacja kryteriów formalnych,
- 4.9.5. stworzenie listy uczestników projektu (protokół z posiedzenia komisji rekrutacyjnej),
- 4.9.6. podpisanie deklaracji udziału w projekcie.
- 4.10. Kwalifikacji uczestników dokonuje Komisja Rekrutacyjna na podstawie następujących kryteriów podstawowych:
- 4.10.1. spełnienie warunków formalnych (kwalifikacja do udziału w projekcie – kryteria dostępu),
- 4.10.2. zgodności ze strukturą grupy docelowej (m.in. wiek, miejsce zamieszkania),
- 4.10.3. adekwatności oferowanych w ramach projektu form wsparcia do potrzeb potencjalnego kandydata,
- 4.10.4. wskazany poziom i typ niepełnosprawności (umożliwiający wykonywanie obowiązków w ramach zaplanowanych szkoleń/staży i podjęcia pracy).
- 4.11. Punkty premiujące (po 1 p.) otrzymają osoby pokonujące bariery dostępu do projektu:
- 4.11.1. osoby z terenów wiejskich,
- 4.11.2. osoby z niepełnosprawnościami
- 4.11.3. młodzi rodzice
- 4.11.4. kobiety.
- 4.12. Dodatkowo brana będzie pod uwagę kolejność zgłoszeń.
- 4.13. Warunkiem kwalifikowania uczestnika do projektu jest uzyskanie wszystkich danych wskazanych w formularzu zgłoszeniowym oraz w niniejszym regulaminie, które są niezbędne do monitorowania wskaźników kluczowych oraz przeprowadzenia ewaluacji. Ponadto uczestnik projektu jest zobowiązany przekazać dane potrzebne do wyliczenia wskaźników rezultatu (m.in. status na rynku pracy, udział w kształceniu lub szkoleniu) do 4 tygodni od zakończenia udziału w projekcie oraz wyrazić zgodę na możliwość przyszłego udziału w badaniu ewaluacyjnym.
- 4.14. decyzji Komisji Rekrutacyjnej osoby zakwalifikowane zostaną niezwłocznie powiadomione.
- 4.15. Kandydatowi przysługuje prawo odwołania się od decyzji Komisji Rekrutacyjnej do koordynatora projektu, który w uzasadnionych przypadkach ma prawo zmienić decyzję Komisji Rekrutacyjnej.
- 4.16. Komisja Rekrutacyjna utworzy listę rezerwową uczestników projektu, na której znajdą się osoby niezakwalifikowane do udziału w projekcie z uwagi na brak miejsc.
- 4.17. Osoby z list rezerwowych zostaną włączone do uczestnictwa w projekcie w przypadku rezygnacji lub niedopełnienia warunków przez osoby wcześniej zakwalifikowane. Każdy przypadek analizowany będzie indywidualnie ze względu na konieczność zapewnienia uczestnictwa w 80% zajęć.
- 4.18. Decyzję o włączeniu do uczestnictwa w projekcie kandydatów z listy rezerwowej podejmuje koordynator projektu.
- 4.19. Realizatorzy projektu zastrzegają sobie prawo zmiany zasad obowiązujących w procesie rekrutacji ze względu na istotne okoliczności wpływające na wdrażanie projektu.
- 5.1. Uczestnicy projektu w ramach Projektu otrzymają minimum trzy formy pomocy.
- 5.2. Obligatoryjnymi formami wsparcia będzie:
- 5.2.1. określenie profilu pomocy i przygotowanie Indywidualnego Planu Działania (każdy uczestnik otrzyma 4 godziny wsparcia indywidualnego. Liczba godzin wykorzystana na poszczególne etapy uzależniona będzie od indywidualnych potrzeb uczestników, każdy etap nie krócej niż 1 godzina (60 minut). Etapy realizowane będą przez doradcę zawodowego, a w razie potrzeby - psychologa,
- 5.2.2. pośrednictwo pracy (średnio 10 godzin na uczestnika, prowadzone w trybie ciągłym przez pośrednika pracy): określenie potencjału, talentu, predyspozycji osobowościowych i zawodowych, symulacja rozmowy kwalifikacyjnej oraz przedstawienie wysokiej jakości ofert zatrudnienia - ofert pracy (min. 3 oferty dla każdego uczestnika) zgodnych z kompetencjami.
- 5.3. Fakultatywnymi formami wsparcia będą:
- 5.3.1. Wysokiej jakości szkolenia prowadzące do nabycia kompetencji dla 35 uczestników, poprzedzi je ocena kompetencji społecznych, obejmująca samoocenę oraz ocenę zewnętrzną – test psychometryczny wykonany przez doradcę zawodowego w trakcie sporządzania IPD. Rozwinięcie 10 z 15 kompetencji społecznych wskazanych w katalogu ESCO. Obejmie średnio 10 spotkań po 8 h na każdego uczestników projektu w grupach ok. 5 os. (rekrutacja do grupy - zdefiniowane luki kompetencyjne). Uczestnicy otrzymają informację zwrotną formującą, opartą na indywidualnym materiale filmowym. Materiały szkoleniowe będą dostosowywane do indywidualnych potrzeb wynikających z IPD. Uzyskanie kompetencji społecznych zostanie zweryfikowane testem kompetencyjnym wykonanym przez psychologa/doradcę zawodowego i potwierdzone dokumentem, wskazującym efekty uczenia się osiągnięte w ramach szkolenia.
- 5.3.1.1. Uzyskanie kwalifikacji, zgodnych z potrzebami i potencjałem uczestników projektu, wskazanych jako deficytowe w małopolskim „Barometrze zawodów” na rok 2019, poprzez wysokiej jakości szkolenia – dla 16 Uczestników projektu. Uzyskanie kwalifikacji zostanie zweryfikowane, np. w formie egzaminu i potwierdzone dokumentem, wskazującym efekty uczenia się, które dana osoba osiągnęła w ramach szkolenia, wystawionym przez upoważnioną do tego instytucję. Szkolenia realizowane w ramach projektu będą odpowiadać bieżącym potrzebom rynku pracy.
- 5.3.1.2. Nabywanie lub uzupełnianie doświadczenia zawodowego oraz praktycznych umiejętności wykonywania zawodu, poprzez staże spełniające standardy wskazane w Europejskich Ramach Jakości Praktyk i Staży – dla 13 uczestników projektu (głównie młodych matek).
- 5.3.1.3. Bony szkoleniowe – dla 10 uczestników projektu o wysokim poziomie motywacji do zmiany sytuacji zawodowej.
- 5.3.1.4. Wsparcie motywacyjne (psychologiczne) – dla 6 uczestników projektu o niskim poziomie motywacji.
- 5.3.1.5. Praca metodą trenera zatrudnienia wspieranego (TZW) – dla 30 uczestników projektu, napotykających problemy na rynku pracy (z niepełnosprawnościami, bez kwalifikacji) lub przebywających poza rynkiem pracy, nieposiadających żadnych doświadczeń zawodowych/aktualnych kwalifikacji/z niskim poziomem kompetencji społecznych.
- 5.3.1. Wysokiej jakości szkolenia prowadzące do nabycia kompetencji dla 35 uczestników, poprzedzi je ocena kompetencji społecznych, obejmująca samoocenę oraz ocenę zewnętrzną – test psychometryczny wykonany przez doradcę zawodowego w trakcie sporządzania IPD. Rozwinięcie 10 z 15 kompetencji społecznych wskazanych w katalogu ESCO. Obejmie średnio 10 spotkań po 8 h na każdego uczestników projektu w grupach ok. 5 os. (rekrutacja do grupy - zdefiniowane luki kompetencyjne). Uczestnicy otrzymają informację zwrotną formującą, opartą na indywidualnym materiale filmowym. Materiały szkoleniowe będą dostosowywane do indywidualnych potrzeb wynikających z IPD. Uzyskanie kompetencji społecznych zostanie zweryfikowane testem kompetencyjnym wykonanym przez psychologa/doradcę zawodowego i potwierdzone dokumentem, wskazującym efekty uczenia się osiągnięte w ramach szkolenia.
- 5.4. Szkolenia wymienione w pkt. 3 oraz liczba przewidzianych do aktywizacji osób mogą ulec modyfikacji w trakcie realizacji Projektu w zależności od zainteresowania oraz zaangażowania środków finansowych.
- 5.5. Wsparcie fakultatywne musi zostać udzielone uczestnikom projektu w ciągu czterech miesięcy od dnia przystąpienia do projektu.
- 5.6. Beneficjent zapewnia uczestnikom projektu (zależnie od charakteru działań) m.in.: niezbędne badania lekarskie bądź psychologiczne, wyżywienie, zakwaterowanie, ubezpieczenie NNW, stypendium stażowe, materiały szkoleniowe, zwrot kosztów opieki nad dziećmi do lat 7, zwrot kosztów dojazdu (zgodnie z Regulaminem zwrotu kosztów dojazdu).
- 5.7. W przypadku, gdy uczestnik projektu podejmie zatrudnienie, zobowiązany jest do dostarczenia do biura projektu (osobiście, e-mailem, bądź za pośrednictwem poczty listem poleconym) kserokopii dokumentów potwierdzających zatrudnienie. Dotyczy to zarówno sytuacji, gdy uczestnik podejmie zatrudnienie w trakcie trwania projektu, jak również w sytuacji, gdy zakończy udział w projekcie, w tym wypadku kserokopię należy dostarczyć nie później niż do 3 miesięcy od zakończenia realizacji projektu, tj. do dnia 16.09.2021.
- 6.1. Regulamin został opracowany, wprowadzony i zatwierdzony jako obowiązujący przez koordynatora projektu.
- 6.2. Regulamin obowiązuje przez cały okres realizacji projektu.
- 6.3. Beneficjent zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian Regulaminu, np. w sytuacji zmiany Wytycznych lub innych dokumentów programowych dotyczących Projektu. Informacja o każdorazowej zmianie zostanie zamieszczona na stronie internetowej projektu.
- 6.4. Regulamin jest dostępny na stronie internetowej projektu i w biurze projektu.
- 6.5. Beneficjent projektu zastrzega możliwość zaprzestania realizacji projektu w przypadku rozwiązania umowy o dofinansowanie, nr umowy POWR.01.02.01-12-0013/19-00. W przypadku zaistnienia powyższego, wszystkie postanowienia niniejszego Regulaminu uznaje się za nieważne.
§2 Definicje
Używane w ramach niniejszego Regulaminu określenia każdorazowo oznaczają:
§3 Uczestnicy projektu
§4 Rekrutacja uczestników projektu
§5 Formy wsparcia w ramach Projektu
§6 Postanowienia końcowe
Łętowe, 17.06.2019 r,
Zatwierdził koordynator projektu
Teresa Przybylska